Copernica is een uitgebreid pakket met erg veel mogelijkheden. Gericht op vrijwel alle vormen van dialoog marketing biedt Copernica legio mogelijkheden voor multi-channel communicatie gebaseerd op profiel en gedrag.
De uitgebreide software is geschikt voor complexe campagnes, mede dankzij de relationele database. Dit maakt het mogelijk om bijvoorbeeld alle bestellingen te koppelen aan een klant. Hierdoor kunt u écht gepersonaliseerd communiceren, omdat u over een integraal klantbeeld beschikt. Naast e-mails kunt u ook sms-berichten, webpagina’s, formulieren, enquêtes en gepersonaliseerde PDF-documenten maken en versturen.
Ook kent Copernica vele integratiemogelijkheden, waarbij met name eCommerce opvalt. Deze integraties worden meestal door partners opgezet en onderhouden, waardoor deze goed mee ontwikkelen met de laatste mogelijkheden en er voldoende extra support mogelijkheden zijn.
Lange tijd waren niet het aantal mogelijkheden, maar de user interface het grootste verbeterpunt van Copernica. Echter, sinds de introductie (en doorontwikkeling) van de Marketing Suite, zijn er veel meer mogelijkheden om ook zonder HTML kennis makkelijk nieuwsbrieven te maken. Binnen de Marketing Suite is nog niet alles mogelijk, wat wel in de Publisher omgeving kan, maar doordat je makkelijk schakelt tussen beide “views/interfaces” heeft dit weinig effect op het gebruik.